گرایش : مالی

عنوان : تاثیر سرمایه فکری و تصمیمات سرمایه گذاری بر عملکرد مالی بانک ها

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد نراق

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

(M.A)

 مديريت بازرگاني

  گرایش :مديريت مالي   

عنوان:

تاثیر سرمایه فکری و تصمیمات سرمایه گذاری بر عملکرد مالی بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

استاد راهنما:

دکتر بوشهري

پایان نامه

بخش هایی از متن پایان نامه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکيده

   دنیای کنونی، عصردانایی می باشد. مواهب، دارایی های طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمان ها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایه های نامشهود موجود در عرصه محیط پرتلاطم و چالش برانگیز سازمان ها، رمز موفقیت آنها محسوب می شوند. سازمان هایی که بتوانند این دارایی های نامشهود را به خوبی تشخیص دهند و آنها را مدیریت کنند، نسبت به رقبایشان از عملکرد بهتری برخوردار خواهند بود. جهت مدیریت این دارایی ها لازم می باشد سازمان ها از وضعیت کنونی آنها مطلع شده و برای رفع نقص و کمبودهای آنان اقدامات لازمه را به اقدام آورند. امروزه دانش به عنوان مهم‌ترين سرمايه، جايگزين سرمايه‌هاي مادي به ويژه در محيط رقابتي و فناوری ‌‌شده ‌می باشد. لذا مفهوم سرمايه فكري كاربردي مهم و گسترده یافته ‌می باشد. سرمايه فكري در مشتريان، فرايندها، اطلاعات، علامت تجاري، منابع انساني و سيستم‌هاي سازمان متجلي مي‌گردد و تأثیر فزاينده‌اي در خلق مزيت‌هاي رقابتي پايدار ايفا مي‌كند. این پژوهش به مطالعه ارتباط سرمایه فکری، تصمیمات سرمایه گذاری و عملکرد مالی بانک­های پذیرفته‌‌شده در بورس اوراق بهادار پرداخته می باشد. به اين مقصود آغاز چهار شاخص کليدي عملکرد مالی بانک ها، شاخص تصمیمات سرمایه گذاری و شاخص کارایي سرمايه فکري با بهره گیری ‌از مدل “پاليک” در جامعه آماری بانک­های پذیرفته‌‌شده در بورس اوراق بهادار طی سال‌های 1386 تا 1392، اندازه‌گيري ‌‌شده، سپس تاثير سرمايه فکري و اجزای آن بر هر يک از شاخص‌هاي عملکرد مالي با بهره گیری ‌از الگوی معادلات ساختاری در نرم افزار  EQS مورد آزمون قرار گرفته می باشد. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان می‌دهد سرمايه فكري با شاخص‌هاي نرخ بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتري هر سهم، بازده دارایی‌ها و سود هر سهم  و تصمیمات سرمایه گذاری در بانک های پذیرفته‌‌شده در بورس اوراق بهادار ارتباط مستقیم دارد.

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

كليد واژه‌ها: سرمایه فکری، عملکرد مالی، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه فیزیکی، تصمیمات سرمایه گذاری.

1-1- مقدمه

فصل اول رساله حاضر به اظهار کلیات پژوهش شامل اظهار مسئله، اهمیت و ضرورت، سوال­ها و فرضیه ها، دامنه پژوهش و تعریف واژه­های کلیدی می­پردازد. هر تحقيق به قصد پاسخ دادن به يك سري سؤالات اساسي كه در ذهن محقق به­وجود آمده می باشد، انجام مي­گردد. لذا در تحقيقات علمي محقق بايد هدف خود را از انجام پژوهش و در حالت كلي مسأله­اي راكه محقق به دنبال پاسخ دادن به آن می باشد را بيان كند. اظهار مسئله به صورت مبهم و غیر دقیق، به جای اینکه پژوهشگر را به منابع اطلاعاتی مناسب و صحیح هدایت کند، موجب گمراهی او میشود. علاوه بر وجود مسأله و سؤال در ذهن محقق براي توجيه انجام پژوهشي خاص، بايد انجام آن پژوهش نيز داراي اهميت باشد. يعني در واقع انجام آن با در نظر داشتن صرف منابع مادي و انساني و… قابل توجيه باشد و انجام آن باعث رفع يك سري مشكلات يا توليد علم و اطلاعات جديد گردد و محقق بايد در پژوهش خود، اهميت انجام تحقيق خود را با در نظر داشتن عبارات واضح و روشن بيان نمايد. دربيان ضرورت مساله محقق به بيان چرايي و دلايل ضروري و توجيهي بجای آوردن تحقيق و نيز اهداف علمي و کاربردي يا عملي آن مي پردازد و انگيزه­ها و ضرورت­هاي خاص انجام آن را تشريح مي­کند. سپس به نتايج حاصل از تحقيق و سودمندي­هاي آن تصریح نموده، اين نکته را توضيح مي­دهد که تحقيق چه کمکي به گسترش دامنه علم يا حل معضلات و مسائل زندگي بشر يا بهبود وضع زندگي بشر مي­نمايد و چه افراد يا موسسات يا سازمان­هايي مي توانند از نتايج آن بهره مند شوند. در این فصل، به اظهار موضوع، اهمیت و اهداف پژوهش و همچنین ابزار و روش گردآوری اطلاعات می‌پردازیم و فرضیه‌‌ها و تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش نیز ارائه می شوند.

در جهان کنونی که دوره تحولات لجام گسیخته و به قول تافلر[1] دوره جابجایی قدرت می باشد بحث مدیریت سرمایه فکري و داراییهاي ناملموس سازمان ها بعد از موضوعات مهندسی مجدد(دهه، 80) ومدیریت کیفیت فراگیر(دهه،90) به عنوان پدیده­اي مهم، به صورت همه جانبه­اي افق تحولات مدیریت را تحت تاثیر قرار داده می باشد. در این بین جدیدترین پارادایمی که بحث فوق را در مدیریت سازمان­ها تحت پوشش قرار می­دهد، بحث مدیریت سرمایه فکري می باشد. استوارت اعتقاد دارد، سرمایه فکري مجموعه اي از دانش، اطلاعات، دارایی­هاي فکري[2]، تجربه، رقابت و یادگیري سازمانی می باشد که می­تواند براي ایجاد ثروت بکار گرفته گردد. در واقع سرمایه فکري تمامی کارکنان، دانش سازمانی و توانایی­هاي آن را براي ایجاد ارزش افزوده دربر می گیرد و باعث منافع رقابتی مستمر می­گردد(قلیچ لی و مشبکی، 1385). پس سرمایه فکري در پی آن می باشد که در سازمان­ها، دارایی­هاي فکري، دانش، تجربه و یادگیري سازمانی جهت نیل به توسعه همه جانبه بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد.

1-2- تشریح و اظهار موضوع

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

سرمایه فکری

بسياري از سيستم‌هاي حسابداري فعلي از تأثیر و اهميت فزاينده حق مالكيت معنوي و دانش در سازمان‌‌هایي عصر نوين غافل بوده و از توان سنجش ارزش واقعي دارايي‌ها در محاسباتشان ناتوانند. به بیانی دیگر، صورت‌هاي مالي در تشريح ارزش واقعي شركت‌ها از محدوديت‌هاي بسياري برخوردار هستند. در جوامع دانش‌محور كنوني، بازده سرمايه فكري بكار گرفته‌‌شده بسيار بيشتر از بازده سرمايه‌هاي مالي به كار گرفته‌‌شده، ‌اهميت يافته می باشد.  اين به آن معناست كه در آينده در مقايسه با سرمايه‌هاي فكري، تأثیر و اهميت سرمايه‌هاي مالي در تعيين قابليت سودآوري پايدار، كاهش چشم‌گيري خواهد يافت. اين موضوع موجب ايجاد فاصله بين ارزش واقعي شركت‌ها و سازمان‌ها با آن چیز که كه در محاسبات حسابداري سنتي اعمال مي‌گردد، ‌‌شده ‌می باشد.

     اصطلاح سرمايه فكري اولين بار توسط جان كنت گالبرايت[3] (1969) مطرح گردید.گالبرايت اعتقاد داشت سرمايه فكري فرايندي ايدئولوژيك و شامل جريان فكري می باشد. اما استوارت[4] (2001) مدعي می باشد كه اين موضوع براي اولين بار در سال 1958، هنگامي مطرح شده می باشد كه وی به همراه ايتامي[5] در مورد جنبش سرمايه فكري با يكديگر همكاري كردند. به گونه كلي، سرمايه فكري معنايي بيشتر از هوش را در بر دارد و با ميزاني از عمليات فكري همراه می باشد (بونيتس[6]، 1998). طبق اين تعريف، سرمايه فكري تنها دارايي نامشهود ساكن نيست بلكه فرايندي ايدئولوژيك و پويا مي باشد. در واقع سرمايه فكري، تركيبي از دانش(كه غالبا به سرمايه انساني تصریح دارد)و مهارت براي كاربرد اين دانش مي باشد. ادوينسون[7]) 2000) سرمايه فكري را به عنوان عامل سودآوري آينده شركت معرفي كرد كه از تركيب سرمايه انساني و توانايي نيروي استخدامي شركت مشتق مي گردد. اسكايخ[8] (2004) سرمايه فكري را به عنوان دانشي معرفي كرد كه مي تواند منجر به خلق ارزش براي شركت گردد. ديويد مار[9] (2004) سرمايه فكري را به عنوان مجموعه اي از دارايي هاي دانشي متعلق به سازمان تعريف مي كند كه موجب افزايش ارزش سازمان و بهبود وضعيت آن مي گردد. وجه مشترک تمام اين تعاريف معرفي سرمايه فكري به عنوان دانش،مهارت و توانايي مي باشد كه مي تواند منجر به ايجاد ثروت يا خروجي هاي با ارزش براي شركت گردد. بنابراين سرمايه فكري به عنوان منابع فكري، دانش، اطلاعات و دارايي هاي فكري در نظر گرفته مي گردد كه منجر به خلق ارزش و سودآوري براي شركت مي گردد. با در نظر داشتن تعاريف مختلف سرمايه فكري، بيشتر مدلها، سه زير مجموعه، شامل سرمايه انساني، سرمايه ارتباطي (مشتري)و سرمايه ساختاري)سازمانی) براي سرمايه فكري در نظر مي­گيرند.

سرمايه ارتباطي (مشتري)مجموع دارايي هايي مي باشد كه باعث ايجاد ارتباط با محيط ، مشتريان، سهامداران، عرضه كنندگان كالا ، رقبا و دولت مي گردد. اگر چه مهمترين قسمت سرمايه ارتباطي، روابط مشتري می باشد ولي نبايد تنها اين روابط را مد نظر قرار داد. سرمايه ساختاري(سازماني) شامل روابط و هدايت كننده هاي سازماني و … مي باشد (ادوينسون و مالون[10]،1997 ). از ديدگاه استيوارت نيز، سرمايه ساختاري شامل دارايي هاي فكري، متدولوژي ها، نرم افزارها، فرايندها و … مي باشد( رحیمیان و همکاران، 1391).

   در تمام تعاريف، يك همبستگي بين سرمايه انساني، سرمايه ساختاري و سرمايه مشتري ديده مي گردد. بسياري از تحقيقات انجام شده در مورد سرمايه فكري نيز اين تقسيم بندي را در نظر گرفته اند. در واقع همبستگي ، بين زير مجموعه ها باعث شده كه تحت يك عنوان با نام سرمايه فكري سازمان قرار گيرند (بروكينگ[11] 1996، هان[12]، 2001، روس[13] و دیگران، 1997).

تصمیمات سرمایه گذاری

سرمایه گذاری را می توان یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشورها دانست. تردیدی نیست افزایش تولید که یکی از نخستین گام های فرآیند توسعه به شمار می رود، مستلزم افزایش سرمایه گذاری خواهد بود. به همین دلیل، نظریه هایی در علم اقتصاد مطرح می باشد که به علت توسعه نیافتگی بعضی از کشورها را کمبود سرمایه و سرمایه گذاری پنداشته اند(نخجوانی، 1382). سرمایه گذاری، فعالیتی در قالب به کارگیری وجوهی می باشد که بتواند یک جریان سودآور آتی ایجاد نماید. طبق این تعریف، هر یک از موارد تعهد وجوه دارایی های مالی، دارایی های جنسی و فعالیت های تولیدی معنای سرمایه گذاری پیدا می کند. دارایی های مالی، شامل سپرده گذاری بانکی، خرید اوراق قرضه ملی و اوراق قرضه شرکت ها، خرید سهام و … می باشد. دارایی های جنسی، شامل فلزات قیمتی، زمین، ساختمان و هر نوع کالای بادوام دیگری می باشد که به مقصود کسب سود، خریداری شده باشند. در قالب تعریف رسمی، هر سه دسته فعالیتهای مذکور، جنبه مخارج سرمایه ای(اصطلاح معادل سرمایه گذاری) دارد و بودجه بندی سرمایه ناظر به این گروه می باشد و سرمایه گذاری در دو گروه دیگر در سر فصل مدیریت پورتفوی قرار می گیرد(خورشیدی، 1375).

یکی از هدفه­ای گزارشگری مالی  فراهم کردن اطلاعات سودمند به مقصود تسهیل تصمیم گیری می باشد. سیستم اطلاعاتی حسابداری به عنوان یکی از منابع تاءمین کننده اطلاعات جهت تصمیم گیری بهره گیری کنندگان دارای اهمیت ویژه ای می باشد. به کارگیری اطلاعات حسابداری در تصمیم گیری ها، بدون تجزیه و تحلیل آنها چندان اثر بخش نبوده و حتی ممکن می باشد موجب گمراهی بهره گیری کنندگان نیز گردد، در صورتی که با تجزیه و تحلیل آنها می توان اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داد و آنها را در اخذ تصمیمات منطقی و آگاهانه یاری رساند. از میان روش های موجود در تجزیه و تحلیل اطلاعات تاکید ویژه ای بر نسبت های مالی شده می باشد. تجزیه و تحلیل مالی همواره به عنوان ابزاری جهت ارزیابی اطلاعات مالی به نحو گسترده ای مورد توجه قرار گرفته می باشد. یکی از عوامل بسیار مهمی که تحلیل گران مالی همواره به دنبال پیش بینی و یا شناسایی تغییرات آن با بهره گیری از تکنیک های تجزیه و تحلیل صورت های مالی هستند، فاکتور سودآوری آتی شرکت ها  می باشد.

سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و سایر بهره گیری کنندگان علاقه مندند که خالص جریان ورودی وجه نقد به واحد انتفاعی را در دوره های آتی ارزیابی کنند. اما غالبا سود را برای ارزیابی توان سودآوری، پیش بینی سودهای آتی و یا ارزیابی مخاطره سرمایه گذاری یا اعطای وام به واحد انتفاعی مورد بهره گیری قرار می دهند پس فرض بر این می باشد که ارتباطی بین سود گزارش شده و گردش وجوه نقد، شامل توزیع وجه نقد میان سهامداران هست.

يكي از مشكلات اساسي سيستم هاي حسابداري سنتي عدم كفايت و ناتواني آنها در سنجش و گزارشگري اطلاعات مرتبط با دارايي هاي نامشهود(ازجمله دانش) و ارزش هاي پنهان شركت می باشد. بنابراين اين پديده منجر به ايجاد شكاف عظيمي بين ارزش دفتري و ارزش بازار شركت ها شده می باشد. اختلاف فزاينده نظاره شده بين ارزش بازار و ارزش دفتري در بسياري از شركت ها موجب در نظر داشتن بررسي ارزش هاي گم شده(از دست رفته) از صورت هاي مالي شده می باشد. محدوديت هاي صورت هاي مالي در توضيح ارزش شركت ناشي از اين امر می باشد كه منبع ارزش اقتصادي توليد كالاي مادي می باشد نه ايجاد سرمايه فكري. با در نظر داشتن كارهاي محققين مختلف، به نظر مي رسدكه سرمايه فكري ارزش هاي مخفي باشد كه صورت هاي مالي را مخدوش مي كند و چيزي می باشد كه سازمان ها را در دستيابي به مزيتهاي رقابتي سوق مي دهد. به علاوه اعتقاد برآن می باشد كه محدوديت هاي صورت هاي مالي توضيح دقيق ارزش شركت را با مشكل مواجه مي سازد. اين واقعيت را آشكار مي كند كه اين روزها، منابع ارزش اقتصادي، محصول سرمايه فكري می باشد نه توليدات كالاهاي(مادي پورزماني و همکاران،1391).

  بسياري از سيستم‌هاي حسابداري فعلي از تأثیر و اهميت فزاينده حق مالكيت معنوي و دانش در سازمان‌‌هایي عصر نوين غافل بوده و از توان سنجش ارزش واقعي دارايي‌ها در محاسباتشان ناتوانند. به بیانی دیگر، صورت‌هاي مالي در تشريح ارزش واقعي شركت‌ها از محدوديت‌هاي بسياري برخوردار هستند. در جوامع دانش‌محور كنوني، بازده سرمايه فكري بكار گرفته‌‌شده بسيار بيشتر از بازده سرمايه‌هاي مالي به كار گرفته‌‌شده، ‌اهميت يافته می باشد. اين به آن معناست كه در آينده در مقايسه با سرمايه‌هاي فكري، تأثیر و اهميت سرمايه‌هاي مالي در تعيين قابليت سودآوري پايدار، كاهش چشم‌گيري خواهد يافت. اين موضوع موجب ايجاد فاصله بين ارزش واقعي شركت‌ها و سازمان‌ها با آن چیز که كه در محاسبات حسابداري سنتي اعمال مي‌گردد، ‌‌شده ‌می باشد.

تعداد صفحه :134

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان