از مدیتیشن یا مراقبه چه می دانید؟! | رژیم غذایی

واسه خیلی از افراد سواله که مدیتیشن چیه؟مدیتیشن، درون پویی یا مراقبه کلا فنون تسلط بر ذهنه. به گفته معتقدان این روش، هدف مراقبه تربیت و کنترل ذهن به وسیله تکنیکای درون نگرانه واسه رسیدن به شادی آگاهی و آرامشی عمیق و طولانی و غیر وابسته به چیزای دیگه ای به جز اینا.

 

خیلی از آیینای درون انگارانه و بعضی از دینای بزرگ به خصوص ادیان شرقی مثل هندوئیسم و بوداگرایی آیینای مراقبه رو هم دربرمی گیرند. بیشتر روشای محبوب مراقبه ریشهٔ شرقی دارن. از روشای معروف مراقبه شرقی مراقبه متعال (تی. ام)، ذاذن و مراقبه ویپ آساناه.

 

مدیتیشن از بی ذهنیه.حالتیه از آگاهی بی اندازه خالص.در حالت عادی آگاهی پر از زباله س,درست مانند آینه ای که با غبار پوشیده شده باشه.ذهن همیشه پره از هیاهوی افکار در حال گذر, آرزوها,خاطرها,هیجانا همه در حال عبور هستن,واقعاً که یه هیاهوی دائمی تو ذهن هست.

 

گذشته مدیتیشن: مدیتیشن سالهای ساله که انجام می شه. مذاهب جور واجور در سر تا سر جهان روشای متنوعی از تمرینات مدیتیشن رو ارائه دادن. از جمله مراسم مذهبی مسیحی، تمرینات نشسته بودایی، حرکات چرخشی صوفیان، و… گذشته از مراسمهای مذهبی عادی و زمینه های فرهنگی،

 

مدیتیشن رو میشه به صورت فردی واسه شکست دادن استرس و درد استفاده کرد. شکلای جور واجور مدیتیشن: کلا دو نوع مدیتیشن هست. ١- مدیتیشن از راه تمرکز ٢- مدیتیشن از راه تفکر در مدیتیشن از راه تمرکز فرد توجه خود رو روی تنفس، تصویر واقعی یا خیالی، یه صدا، کلمه یا عبارتی که به آرومی یا با صدای بلند تکرار می شه

 

 

(مانترا)، و یا بر حرکات مشخص مانند حرکات تای چی، یوگا ، چی کونگ متمرکز می کنه. به دنبال تمرکز، نگرانی و اضطراب محو شده احساس آرامش جای اونو میگیره. این آرامش اثرات فیزیولوژیک مفیدی بر بدن داره. در مدیتیشن از راه تفکر، فرد از همه توجه خود واسه آگاهی استفاده می کنه.

 

تفکر درحالت آرامش و به خاطر شناخت خودمون صورت میگیره و باخبر شدن از افکار ، احساسات طبیعی، قوه درک و احساس به دست میاد. از این روش سکون و آرامش ذهن ، تسلط بر خودمون و خونسردی بدست میاد. روشای جور واجور مدیتیشن آمیزه ای از فرهنگها و مذاهب هستن ولی پایه همه اونا رو این دو روش تشکیل میده.

 

مثلا می تونین ازیکی از روشای ساده مدیتیشن پنج دقیقه ای روزانه نوشته سلن ییگر استفاده کنین. در این روش ساده، فقط کافیه شما مکانی آروم وبدون مزاحمت پیدا کنین وبنشینید یادتون نره که پشت شما باید مستقیم وبدون خم شدن(قوز)باشه دستان خود رو به حالتی به طور کامل آروم و راحت در کنار خود بذارین،

 

اجازه بدین تا چشمون شما به طرف پایین نگاه کنه البته از خیره شدن به زمین دوری کنین وبسیار آروم وعمیق ومنظم نفس بکشین، با تمرکزو احساس سرشاراز شکر گزاری ازآفریدگار یا قدرت بی انتها ادامه بدین.اگه کمی افکارشما شناوره اشکالی نداره،اگه احساس سنگینی چشم داشتین چشمون خود رو ببندین،

 

بسیار آروم باشین واین تمرین رو هر روز ادامه بدین اگه دو بار در روز این تمرین رو انجام بدین و زمان اونو به بیست دقیقه برسونین بسیار موثرتر هستش.نگران نباشین خیلی راحت اونو انجام میدید و تاثیر عجیب اونو می بینین. فواید مدیتیشن: براساس یافته های بالینی مدیتیشن منظم می تونه در درمان حمله اضطراب،

 

 

مشکل اضطرابی گسترده، زخمهای گوارشی، التهاب روده بزرگ، پسوریازیس، وبرخی مشکلات افسردگی مانند دیس تایمی اثر داشته باشه. مدیتیشن می تونه به عنوان مکمل درمان در فشار خون بالا، پیشگیری از سکته قلبی،سخت شدن دیواره عروق، التهاب مفاصل، دردهای عضلانی، سرطان، بی خوابی، میگرن،

 

و سکته مغزی به کار رود. مدیتیشن می تونه درمان مکملی واسه آلرژیهای ناچیز تا متوسط وآسم باشه، چون کاهش استرس در این بیماریها نقش پیشگیری کننده داره. مدیتیشن موجب کم شدن نشونه های و بهبود کارکرد در بیماریهای عصبی مانند پارکینسون، ام اس، و صرع می شه.

 

سلامت قلب: تحقیقات بیشماری به تاثیر مدیتیشن بر سلامت قلب پرداخته ان. مشخص شده که تمرین منظم مدیتیشن به کاهش فشار خون بالا در دراز مدت کمک می کنه.در میون این تحقیقات، یه مطالعه نشون دهنده کاهش شدید فشار خون و ضربان قلب در بزرگسالان مشکی پوست بود.

 

هم اینکه، مطالعه دیگری هم نشون داد که نوجوانانی که دو بار در روز و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه به مدت چهار ماه مبادرت به مدیتیشن می کنن می تونه فشار خون خود رو تا چند رقم کم کنن. پیشرفت ایمنی: هم اینکه مدیتیشن به جلوگیری از مریضی و عفونتا کمک می کنه.

 

در مطالعه ای که کارکرد سیستم ایمنی رو سبک و سنگین میکرد، داوطلبانی که هشت هفته مدیتیشن کرده و کسائی که مدیتیشن تمرین نکرده بودن ویروس آنفلوآنزا رو گرفتن. آزمایش خونی که بعداً انجام شد نشون داد که گروهی که مدیتیشن کرده بودن آنتی بادی های بیشتری در مقابله با ویروس آنفلوآنزا تولید کرده.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *