از مراقبت هاى تغذیه اى در دوران پیش از باردارى بیشتر بدانید | تغذیه سالم

از مراقبت هاى تغذیه اى در دوران قبل از باردارى بیشتر بدونین

تغذیه در دوران قبل از باردارى اثر زیادى بر روند باردارى داره. به طورى که تغذیه ناجور در دوران بلوغ و حتى کودکى مى تونه رشد و نمو رو تحت اثر بذاره و با توقف رشد قدى و یا رشد محوطه لگن در دختران موجب محدود شدن فضاى لگن شه. رژیم لاغرى طولانى مدت مى تونه موجب آمنوره(نبود پریود) شده و در آخر شانس بارورى رو کم کنه. هم اینکه کمبود مواد مغذى در دوران قبل از باردارى مى تونه موجب کاهش ذخایر مواد مغذى شده و بر روى کارکرد فرآیندهاى فیزیولوژیک و بیوشیمیایى مؤثر در بارورى اثر منفى برجاى گذارد.

اندازه ذخایر چربى بدن خانوم قبل از باردارى به طور موثرى بر توانایی بارورى اثر داره. به طورى که افراد با ذخایر چربى کمتر از ۱۷ % بیشتر قاعدگى ندارن و اون هایى که چربى بدنشون کمتر از ۲۲ % است، با مشکل در تخمک گذارى مواجه ان.

کاهش ذخایر چربى رو معمولاً در زنانى که تمرینات ورزشى زیادتر از اندازه و غیراصولى انجام داده و یا مى بدن و یا رژیم هاى لاغرى شدید و زیاد داشتن مى توان دید. هم اینکه افرادى که با مشکلات خوردن مثل بولیمیا (بى اشتهایى عصبى) مواجه ان در گروه کاهش ذخایر چربى قرار مى گیرند. بر خلاف اون چه گفته شد، حالا خوبیش اینه تحقیقات نشون داده که اصلاح رژیم غذایى مى تونه از مشکلات تخمک گذارى کم کرده و بارورى رو بهتر کنه.

از دیگر مشکلات تغذی هاى که موجب کاهش بارورى میشه میشه به کمبود ویتامینD در هر دو جنس مؤنث و مذکر اشاره کرد. در واقع جذب مناسب ویتامینDو به دنبال اون جذب کلسیم در مردان موجب تقویت روند اسپرماتوژنز؛ افزایش جنب و جوش  اسپرم؛ و شدید شدن واکنشهاى آکروزوم(آکروزوم منطقه اى از اسپرمه که در هضم لایه هاى بیرونى تخمک موثره) میشه. سطوح پایین مس و روى، هم اثر منفى بر تکامل تخمک میگذاره.

از سوى دیگه وجود اضافه وزن (وزن بیشتر از ۱۲۰ درصد وزن ایده آل) در زنان به دلیل تغییر در نسبت تستوسترون به استروژن و مشکل در تخمک گذارى، مى تونه موجب بروز مشکلات بارورى شه. در زنان چاق، احتمال وقوع دیابت تشخیص داده نشده قبل از باردارى، مشکل تحمل گلوکز و دیابت باردارى موجب گسترش بیشتر ناهنجارى هاى مادرزادى جنین مى شه؛ پس کنترل وزن قبل از باردارى مى تونه از اندازه خطر دچار شدن به ناهنجارى هاى هنگام تولد کم کنه. رژیم غذایى سالم و غنى از آنتى اکسیدان و برنامه ورزشى مناسب براى آماده شدن زنان براى باردارى مطلوب کمک مى کنه. در مردان هم افزایش توده بدنى با کم شدن سطح تستوسترون سرم و کم شدن اندازه بارورى همراه س.

از سموم محیطى مثل دیوکسینا، بى فنیل اى پلى برومینه ، استرهاى فتالات و بقیه تولیدات صنعتى به عنوان مواد تأثیرگذار بر بارورى گفته شده. تعداد زیادى از این مولکولا از نظر ساختمون مشابه مولکول تستوسترون و دمولکول استروژن هستن و هنگامى که در مسیرهاى بیوشیمیایى شرکت مى کنن، به نام تخریب کننده هاى درون ریز خونده مى شن. دوری از مصرف دخانیات مثل توتون، و تنباکو و نوشیدن الکل و به کار گیری یه رژیم غذایى مطلوب حاوى روى؛ اسیدفولیک؛ و آنتى اکسیدانا، موجب افزایش سلامت اسپرم در مردان مى شه.

با در نظر گرفتن عوامل خطرزا خانمها  قبل از باردار شدن براى حصول اطمینان از سلامت و آمادگى کامل جسمانى و مشاوره، باید به مراکز بهداشتى درمانى و دکتر خونواده مراجعه کنن. این مراقبتها با هدف شناسایى خانوم هاى باردار گرفتار به سوءتغذیه (کم وزن، اضافه وزن یا چاق) و رفع مشکل تغذیه اى و رسوندن اونا به محدوده نمایه توده بدنى طبیعى و آماده کردن آ نها براى داشتن یه باردارى ایمن و بدون خطر صورت قبول میکنه.

عوامل خطرزاى مربوط به تغذیه در دوران باردارى

سن کمتر از ۱۸

مصرف دخانیات به مقدار زیاد 

اعتیاد به مواد مخدر و مصرف الکل 

داشتن BMIبالاتر از۲۵ یا کمتر از۵/۱۸

سابقه باردارى هاى زیاد با فاصله کمتر از ۳ سال از زایمون قبلى

سابقه مشکلات بارورى

دچار شدن به دیابت یا پرفشارى خون

داشتن رژیم غذایى درمانى براى یه بیمارى سیستمیک طولانی

درآمد کم، تحت پوشش دائمى خدمات حمایتى محلى یا دولتى ( محرومیت اقتصادى، اجتماعى یا فرهنگى 

بودن یا نداشتن شغل ثابت سرپرست خونواده، کم سوادى و محدودیت دسترسى به غذا)

(به کار گیری رژیم غذایى غیر معمولی یا با ارزش تغذیه اى محدود ) خرافات و باورهاى نادرست غذایى 

افزایش ناکافى وزن

افزایش زیاد وزن 

کم خونى(هموگلوبین کمتر از ۱۱ گرم بر دسى لیتر)

باردارى بیشتر از یه جنین یا چندقلویى

 

.

منبع : ooma.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *