از مصرف این مواد پس از ورزش | خودداری کنید | تغذیه سالم

 

 

 

 

برترینا – ترجمه از پردیس بختیاری: آدمایی که دنبال یه زندگی سالم هستن، ورزش و فعالیت بدنی رو در برنامه روزانه خود قرار میدن. بعضی دویدن رو انتخاب می کنن در حالی که یه سریای دیگه باشگاههای ورزشی رو بهتر می دونن. در آخر هر فعالیتی رو که انتخاب می کنین، باید حواستون به رژیم غذایی هم باشه. شما هنگام ورزش انرژی خیلی از کفتون میره و پس از اون احتیاج به اسنکای مقوی دارین اما مراقب بعضی مواد غذایی باشین. ما موادی رو که باید پس از تمرینات ورزشی از مصرف اونا دوری کنین، براتون نام بردیم.

شیرینی



فیبر و کربوهیدرات موادی هستن که مصرف اونا پس از تمرینات ورزشی ضرورت داره. هر چند شیرینی پر از این مواده اما به دلیل کربوهیدرات زیاد، چربی، نمک، قند و کالری باید از مصرف اون پس از ورزش دوری کرد. بهتره مواد غذایی سالم دیگری مانند آجیل یا نون تست رو جانشین اون کنین.

فست فود


به شما پیشنهاد می کنیم که فست فودها رو از رژیم غذایی خود خط بزنین، به خصوص اگه ورزش می کنین. طبیعیه که پس از فعالیت بدنی، به دلیل از دست دادن نمک بدن، به دنبال مواد شور باشین و نخواهید زمان زیادی رو صرف آشپزی کنین و در این مواقع سوسیس و برگرها اولین انتخاب شمان، اما بدونین که این مواد تاثیر منفی بر بدن تون دارن و با مصرف اونا تنها چربیای ترانس بد رو به بدن تون راه می دید، در این صورت تموم تلاش هاتون در باشگاه نابود می شه. بهترین انتخاب واسه شما در این شرایط، آواکادو و موز که پر از پتاسیمه، هستن.

مواد انرژی زا


مطمئنا مواد انرژی زا به شما در طول ورزش کمک می کنه اما تنها وقتی مناسب ان که قبل از باشگاه مصرف شن. این مواد پر از قند هستن و اگه اونا رو پس از تمرینات ورزشی استفاده کنین، متابولیسم بدن تون کم میشه و دچار مشکلات خواب هم میشین.

اسنکای نمکی


حتما شمام میدونید که نباید اسنکای نمکی استفاده کنین. همه از خوردن چیپس حال می کنن اما مصرف اون پس از فعالیتای فیزیکی پیشنهاد نمی شه. در واقع ما باید از موادی که پر از پتاسیم هستن مصرف کنیم. موز بهترین جانشین واسه اسنکای نمکیه.

سبزیجات خام


رژیم غذایی سالم بدون میوه و سبزیجات تازه ممکن نیس اما وقتی که صحبت از غذاهای مصرفی پس از ورزش می شه باید دور اونا رو خط بکشین. ما در طول ورزش مواد معدنی، ویتامین و مواد مغذی زیادی رو از دست می دیم و بدیش اینه سبزیجات خام کمبود اونا رو جبران نمی کنن. علارغم کالری کم، سبزیجات خام گزینه مناسبی به عنوان مواد مصرفی پس از ورزش به حساب . بدن شما واسه عضله سازی به فیبر و پروتئین احتیاج داره پس اونا رو در کنار مواد دیگه مانند ماست استفاده کنین.

شکلات شیری


ممکنه پس از تمرینات ورزشی تمایل زیادی به مواد شیرین مانند شکلات، داشته باشین و دلیل اونم از دست دادن قند هنگام ورزشه. یکی از دلایل نخوردن شکلات شیری پس از تمرینات، گلوکز زیاد و چربیای مضر اون هستش. به جای اون میوه های تازه استفاده کنین یا اگه نمی تونین از شکلات بگذرید، شکلات تلخ به دلیل وجود آنتی اکسیدان، گزینه خوبیه.

پنیر


پنیر، به دلیل چربی زیاد، یکی از بدترین اسنک هاییه که می تونین پس از تمرینات ورزشی استفاده کنین. واسه آدمایی که به پنیر علاقه خاصی دارن، موزرلا که چربی کمتری داره پیشنهاد می شه.

اسنکای شیرین


همونجوریکه در بالا هم به اون گفته شد،  بدن شما پس از تمرینات ورزشی احتیاج به مواد شیرین داره اما اگه می خواین بدنی سالم و تناسب اندام داشته باشین، از مصرف دسرها دوری کنین. اسنکای شیرین نه فقط کالری زیادی دارن بلکه متابولیسم بدن شما رو هم کاهش میدن.

تخم مرغ نیمرو


تخم مرغ پر از پروتئین و کولینه. شما باید پس از تمرینات ورزشی قلب خود رو سالم و قوی تر کنین، به خاطر همین باید به دنبال منابع غذایی مقوی باشین. اما یادتون باشه که تخم مرغ نیمرو روغن و کره زیادی رو به خود جذب می کنه که جزو چربیای اشباع شده است. به جای سرخ کردن تخم مرغ، اونو بجوشونین یا حتی اونو خام به اسموتی خود اضافه کنین.

نوشابه



میدونید که این ماده واسه سلامتی شما مضره؟ نوشابه پر از قند و از طرف دیگه نفخ آوره. واسه هیدارته کردن بدن پس از ورزش، آب بهترین گزینه س.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *