از مصرف بیش از حد ۶ ماده غذایی اجتناب کنید | تغذیه سالم

از مصرف زیادتر از اندازه ۶ ماده غذایی دوری کنین

هممون کم و بیش میدونیم که خوردن مواد و خوراکیای شیرین، مضره اما شاید هنوز به این نکته واقف نباشیم که مصرف زیادتر از اندازه بسیاری دیگه از مواد غذایی که به ظاهر مفیدن، هم خطرناکه.
به نقل از آوای سلامت، لبته قرار نیس که این غذاها از رژیم غذایی به طور کامل حذف شن و فقط کافیه در مورد اونا جلوی پرخوری خود رو بگیرین.
پرتقال و گوجه فرنگی: این دو میوه اسید زیادی دارن و افزایش مصرف اونا می تونه منتهی به بروز ریفلاکس شه. طی یه دوره طولانی مصرف زیادتر از اندازه پرتقال و گوجه فرنگی منتهی به آسیب مری بارت می شه و زمینه رو واسه دچار شدن به سرطان مری جفت و جور می کنه. پیشنهادا بر اینه که روزی بیشتر از دو پرتقال یا گوجه فرنگی خورده نشه و اگه از قبل علائم ریفلاکس دارین، به کلی اونا رو کنار بذارین.
کنسرو تن: این ماهی بیشتر با سالاد و یا ساندویچ استفاده می شه ولی خوردن زیادتر از اندازه ماهی تن می تونه منتهی به افزایش سطوح جیوه شه. سطح جیوه این ماهی بیشتر از ماهیای دیگه س و مشکلاتی رو واسه بینایی، شنوایی، گفتار بوجود میاره ضمن این که باعث ضعف عضلانی می شه. مطمئن باشین که بیشتر از ۳ تا ۵ قوطی ماهی تن در هفته مصرف نمی کنین.
آب: در حالی که هیدراتاسیون واسه سلامت کلی بدن خوبه اما مصرف زیادتر از اندازه آب می تونه منتهی به مسمومیت با آب شه. مصرف زیادتر از اندازه آب منتهی به رقیق شدن سدیم و کاهش غیر طبیعی سطح سدیم می شه که همین امر مشکل در کارکرد مغز و حتی مرگ رو به دنبال داره.
سویا: در حالی که سویا می تونه سطح کلسترول رو کنترل کرده و فشار خون رو پایین بیاره، باید در حد متعادلی اونو مصرف کرد، چون که سویا جذب آهن رو هم کنترل می کنه، پس بالقوه می تونه به کم خونی فقر آهن منجر شه. هم اینکه به دلیل این که سویا شامل ترکیبات استروژن مانند ایزوفلاونه، مصرف دراز مدت اون منتهی به هیپرپلازی آندومتر و گسترش پوشش داخلی رحم می شه که می تونه خطر دچار شدن به سرطان رحم رو زیاد کنه.
اسفناج: این برگ همه کاره خوشمزه منبع عالی از پروتئین، فیبر، ویتامین و مواد معدنی مختلفه. لوتئین اسفناج هم بسیار بالا هستش. لوتئین یه کاروتنوئیده که ممکنه از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن جلوگیری کنه. با این حال اسفناج شامل مقادیر زیادی اگزالات هم هست، ترکیبی که می تونه به تشکیل سنگ های کلیوی منجر شه. پس آدمایی که دچار سنگ های کلیوی اگزالات کلسیمی هستن باید از مصرف زیادتر از اندازه این سبزی دوری کنن.
پروتئینای لخم حیوونی: اگه بیشتر از مصرف مواد غدایی پروتئین دار کم چربی مانند سینه مرغ یا سفیده تخم مرغ واسه تامین پروتئین روزانه تون استفاده می کنین، شاید بهتر باشه، در این کار تجدیدنظر کنین. مصرف زیادتر از اندازه پروتئین های حیوونی می تونه مضر باشه، چون که باعث می شه بدن مقدار زیادی عامل رشد شبه انسولینی تولید کنه. اندازه بالای این هورمون در بدن باعث شدید شدن روند پیری می شه و خطر دچار شدن به سرطان (به خصوص سرطان سینه) رو افزایش می دهد. آدمایی که دست کم ۲۰ درصد کالری روزانه شون رو از پروتئین لخم حیوونی به دست می بیارن، نسبت به آدمایی که این اندازه در اونا ۱۵ درصد یا کمتره، چهار برابر بیشتر در خطر مرگ مربوط به سرطان قرار دارن و اندازه مرگ و میر کلی شون هم ۷۵ درصد افزایش می یابد.
تلاش کنین که بیشتر پروتئین روزانه تون از منابع گیاهی مانند لوبیاها، مغزها و تخمه های خوراکی، و غلات کامل به دست بیارین.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *