از مصرف همزمان این ویتامین ها خودداری کنید! | اطلاعات دارویی

مصرف بعضی مواد خوراکی به صورت همزمان ممکنه دلیل ایجاد مشکل در کارکرد بدن شه. مصرف این مواد می تونه دلیل ایجاد تداخل در متابولیسم بدن شه. ویتامینا هم از این مورد مستثنی نیستن. پزشکان فکر می کنن که مصرف همزمان بعضی ویتامینا می تونه واسه بدن مضر و خطر آفرین باشه. با دکتر سلام همراه باشین.

اثر ویتامینا ممکنه با دریافت بعضی مواد مغذی دیگه افزایش و یا کم بشه.

این بدون دلیله که بعضی ویتامینا به شکل اولیه خود خیلی راحت در بدن جذب نمی شن و واسه جذب و اثر بیشتر باید همراه با بقیه ویتامینایی که به روند جذب اونا کمک می کنن، مصرف شن.

از طرف دیگه مصرف بعضی مواد غذایی و نوشیدنیا می تونه باعث کاهش جذب ویتامینا در بدن شن. در  این قسمت اشاره مختصری به بعضی از اثرات دوطرفه ویتامینا می شه:

* ویتامین A: دریافت مقادیر کافی ویتامین C و E به حفظ سطح ویتامین A در بدن کمک می کنه.

مصرف زیاد الکل باعث تجزیه ویتامین A  می شه. از طرف دیگه، دریافت زیاد مس، آهن و منگنز می تونه ویتامین A رو اکسیده کنه و در نتیجه باعث کاهش ذخایر اون شه.

* بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A: اگه همراه با چربیا مصرف شه در بالاترین حد جذب می شه.

مثلا مصرف مقادیر کمی روغن زیتون همراه با سالاد باعث افزایش جذب کاروتن موجود در هویج رنده شده موجود در سالاد می شه.

* ویتامین B کمپلکس: مصرف زیاد قهوه به دلیل وجود کافئین میتونه باعث دفع سریعتر ویتامینای محلول در آب شه. داروهای ضد بارداری هم باعث کاهش سطح ویتامینای گروه B می گردن.

* ویتامین B12: دریافت کافی فولات و اسید آمینه متیونین به حفظ این ویتامین کمک می کنه.

* فولات: جا دادن مقادیر کافی فولات در رژیم غذایی به حفظ ذخایر آهن در بدن کمک می کنه.

* ویتامین D: دریافت مقادیر زیاد آهن، مس و منگنز قادر به اکسیداسیون ویتامین D و در نتیجه افزایش خطر کمبود ویتامین D هستش.

* ویتامین E: دریافت کافی ویتامین C و سلنیوم به حفظ سطح این ویتامین در بدن کمک می کنه. اما دریافت زیاد مس، آهن و منگنز می تونه ویتامین E رو اکسیده کنه و در نتیجه باعث کاهش ذخایر اون شه.

مصرف چقدر کلسیم و فسفر مناسبه؟

فسفر به جذب کلسیم به وسیله استخون کمک میکنه. در عین حال  باید توجه کرد که دریافت بیش ازاندازه اونم باعث تاخیر نشست کلسیم در استخون و از دست دادن املاح استخوانی می شه.

نسبت ۱به ۴ فسفر به کلسیم خیلی راحت تو یه رژیم متعادل و سالم غذایی که شامل شکلای جور واجور اجناس لبنی، مغزدانها، سبزیجات، میوه ها، غذاهای نشاسته ای و پروتئینی باشه تامین می شه.

رژیمای غذایی که شامل مقادیر زیاد غذاهای فرآوری شده مثل کنسرو گوشت، پنیر فرآوری شده، سسا، سوپای آماده و مخصوصا نوشیدنیای کولا دار باشن باعث دریافت زیادتر از اندازه فسفر می شن.

چه وقتی نباید مکملا رو مصرف کرد؟

بعضی مکملای غذایی ممکنه با داروهای تجویز شده واسه بیماران تداخل دارا باشن.

، تاثیر بعضی مکملا همراه با موادی چون قهوه کم میشه. از این رو باید قبل از دریافت هر نوع مکمل نسبت به مناسب بودن مصرف اون با شرایط فردی با دکتر مشورت کرد.

* کلسیم: با آنتی بیوتیک های تتراسایکلین تداخل داره. پس مکمل کلسیم نباید همزمان با این داروها مصرف شه.

مصرف همزمان لبنیات یا غذاهای شامل کلسیم به دلیل ایجاد ترکیب پیچیده نامحلول با تتراسایکلین باعث کاهش جذب این دارو می شن.

از این رو پیشنهاد می شه مکمل کلسیم و منابع کلسیم به فاصله ۱ تا ۳ ساعت بعد از خوردن تتراسایکلین مصرف شه.

* روغن ماهی: ممکنه اثر داروی وارفارین رو دچار مشکل کنه. وارفارین داروی ضد انعقادیه که واسه مبتلایان به مشکلات انعقادی تجویز می شه.

هم اینکه مصرف مقادیر زیاد غذاهای غنی از ویتامین K می تونه اثرات ضد انعقادی وارفارین رو کنترل کنه.

* اسید فولیک: غلظت اسید فولیک در خون به هنگام مصرف فنیتوئین (داروهای ضد صرع) و هیدرو کورتیزون که باعث افزایش تجزیه فولات در بدن می شن کم میشه.

از این رو آدمایی که فنی توئین دریافت می کنن به اسید فولیک بیشتری نیاز دارن.

* مکمل ویتامین A: مصرف دوز بالای این ویتامین در زنان باردار باعث بروز مشکلات مادر زادی می شه.

* مکمل ویتامین B: چای و قهوه اثرات نامطلوبی بر مکمل ویتامین B دارن، پس باید از مصرف همزمان اونا دوری کرد.

.

منبع : hidoctor.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *