از مضرات خرما چه می دانید؟! | بیماری

: خود خرما ممکنه باعث مشکلات شکمی نشه – مگه اینکه به اون سولفیت اضافه شده باشه – که امروزه بسیار رایجه. سولفیتا ترکیبای شیمیایی هستن که به میوه های خشک شده اضافه می کنن تا از اونا نگهداری کنه و حتی باکتریای مضر اونا رو نابود کنه.

: از مضرات خرما چه میدونید؟!

خرما می تونه سطح قند خون رو پایین بیاره و حتی به درمان دیابت کمک کنه

به گزارش «تابناک با تو»؛ خرما از مواد غذاییه که دارای ارزش غذایی بالاییه و بسیار مصرف اون پیشنهاد میشه اما باید بدونین این ماده مغذی هم دارای مضراتیه که در این مطلب به اون پراختیم.

خود خرما ممکنه باعث مشکلات شکمی نشه – مگه اینکه به اون سولفیت اضافه شده باشه – که امروزه بسیار رایجه. سولفیتا ترکیبای شیمیایی هستن که به میوه های خشک شده اضافه می کنن تا از اونا نگهداری کنه و حتی باکتریای مضر اونا رو نابود کنه. افراد حساس به سولفیت ممکنه از عکس العملای خاصی مانند معده درد، گاز معده، نفخ، و اسهال رنج ببرن.

خرما منبع استثنائی فیبره، که در کمال تعجب، می تونه در این مورد اثر برعکس داشته باشه. اگه قبلا فیبر کافی مصرف کرده باشین، مصرف خرمای زیادتر از اندازه به معنی مصرف فیبر بیشتر از اندازه هم هست – و این حمله یهویی می تونه به مشکلات شکمی مثل یبوست و نفخ منجر شه.

هرچند تحقیقات در این مورد کم بوده، اما طبق گزارشا خرما در موارد خاصی اسهال رو بدتر می کنه.

مضرات خرما در بروز جوشای پوستی

میوه های خشک شده مانند خرما هم اینکه می تونن باعث جوش پوستی شن، و مقصر، دوباره، سولفیتا هستن. جوش زدن هم اینکه می تونه به دلیل کپک موجود در خیلی از میوه های خشک شده باشه، که خرما هم یکی از اونا هستش.

مضرات خرما در بروز حمله های آسمی

درباره این که مصرف خرما باعث بروز حملات آسمی می شه تحقیقات کافی انجام نشده. اما چون خرما می تونه موجب آلرژی شه، و آلرژیا هم می تونن حملات آسمی رو به دنبال دارا باشن، بهتره افراد ضعیف و مستعد از بیشتر مراقب باشن. در واقع، ۸۰٪ از افراد گرفتار به آسم به مواد انتقال یافته به وسیله هوا مانند کپکا حساسیت دارن – کپکا در میوه های خشک شده ای مانند خرما هم یافت می شن.

خرما رو از دم دست کودکان دور نگه دارین دست کم تا وقتی که کمی بزرگتر شن

مضرات خرما واسه زیاد شدن وزن

هر چند خرما پر از فیبره، کالری و تراکم انرژی تقریبا زیادی هم داره- و می تونه به زیاد شدن وزن بی سابقه منجر شه. خرما شامل ۲.۸ کالری در هر گرمه – که به معنی اون هستش که خوراکی دارای تراکم انرژی متوسطه و می تونه به زیاد شدن وزن منجر شه.

احتمال بروز هایپرکالمی

هایپرکالمی یه نوع ناراحتیه که در اون پتاسیم خون فوق العاده زیاد می شه. خرما منبع غنی پتاسیمه، و مصرف تعداد خیلی از اون می تونه به این ناراحتی منجر شه. پس اگه پتاسیم خون تون بالا هستش، از مصرف خرما دوری کنین. و از خوردن زیادتر از اندازه اون دوری کنین.

سطح پتاسیم ایده آل خون چیزی بین ۳.۶ تا ۵.۲ میلی در هر لیتره. سطح پتاسیم بالاتر از ۷ میلی مول در هر لیتر می تونه خطرناک باشه و به دخالت پزشکی فوری نیاز داره.

مضرات پوشش مومی

مانند بقیه میوه ها (من جمله سیب) حتی خرما هم بیشتر پوشیده از مومه. میوه ها بیشتر پوشیده از موم هستن تا ظاهرشون بهتر شه و ظاهری نورانی دارا باشن – پس مدت زمان بیشتری دووم می یارن و ظاهر تازه خود رو حفظ می کنن. درخشش خرما معمولا به خاطر اضافه کردن موم روغنی یا اسپری شیمیایی به اون هستش، که هر دو اونا در دراز مدت به مشکلات گوارشی شدید منجر می شن.

ناسالم واسه نوزادان

خرما واسه نوزادان زیادتر از اندازه غلیظ و پرمایه س. جویدنش واسه اونا سخته، و چون روده هاشون در حال تکامله، ممکنه نتونن خرما رو خیلی راحت هضم کنن. این می تونه به سختیا و مشکلاتی منجر شه. در واقع، حتی ممکنه خرما نای نوزاد رو بسته کنه و باعث خفگی اون شه – پس لطفا خیلی مراقب باشین.

خرما رو از دم دست کودکان دور نگه دارین دست کم تا وقتی که کمی بزرگتر شن.

ایجاد نبود تحمل فروکتوز

شیرینی طبیعی خرما به خاطر فروکتوز موجود در اون هستش (دست کم تا حدودی). افراد بخصوصی از مشکل هضم فروکتوز رنج می برن، که این به ناراحتی به نام نبود تحمل فروکتوز منجر می شه. قند به درستی جذب نمی شه، که باعث می شه از سیستم گوارشی شما به صورت سالم و دست نخورده عبود کنه (چون بدن قادر به تجزیه اون نیس). این ممکنه در آخر به تولید گاز در معده و درد شکمی منجر شه، چون قند شروع می کنه به عکس العمل دادن با باکتریای طبیعی داخل روده.

اینا به مشکلات جانبی مصرف خرما مربوط می شن. با اینحال، یکی دو بخش هست که در اونا به شفافیت بیشتری نیاز داریم.

خرما منبع غنی پتاسیمه و مصرف زیاد اون می تونه به هایپرکالمی منجر شه

اثرات خرما بر سطح قند خون و سلامت دندون ها

اول، سطح قند خون.
تصور می شه خرما، به خاطر مزه شیرینی که داره، بر سطح قند خون اثر میذاره. با اینحال، هیچ تحقیق منسجمی در تایید این موضوع انجام نشده. تحقیقات خاص انجام شده نشون دهنده اون هستن که برعکس خرما می تونه سطح قند خون رو پایین بیاره و حتی به درمان دیابت کمک کنه! این مورد شاید به خاطر اون هستش که هرچند خرما شامل قندهای طبیعیه، شاخص گلیسمی پایینی داره، و از این رو ممکنه خطری ایجاد نکنه.

هم اینکه هیچ تحقیق زیادی نشون دهنده اون که خرما بر سلامت دندونا تاثیر بد میذاره موجود نیس.
با اینحال، در اینجور مواردی حتما با دکتر خود مشورت کنین.

و در مورد بارداری و شیردهی باید بگم که، خرما انتخاب سالمی هستش. یکی از تحقیقات انجام شده نشون میده که خوردن خرما در طول ۴ هفته آخر قبل از وضع حمل باعث داشتن زایمون مطلوب تری می شه. اما در اون صورت هم، مطمئن شید که بیشتر از مقدار پیشنهاد شده خرما مصرف نکنین – چون نمی دونیم که در اینجور حالتی چه اتفاقی می افته.

نتیجه گیری

مطالب گفته شده به معنی اون نیس که همین حالا باید دست از خوردن خرما بکشین. مشکلات حانبی وقتی رخ میدن که شما عاشق خرما باشین و زیادتر از اندازه از این میوه استفاده کنین (بیشتر از ۱۰ عدد خرما در روز). پس، اندازه مصرف اونو تحتِ کنترل داشته باشین. شاید بد نباشه به میوه های دیگه هم فرصتی بدین!

.

منبع : tabnakbato.ir

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *