از مضرات شکر چه می دانید؟ | رژیم غذایی

سرویس سلامت آکا ایران؛ بخش رژیم درمانی:

از مضرات شکر چه میدونید؟

 

از مضرات شکر چه میدونید؟

شکر بدون کلیه مواد مغذی، ویتامینا و املاحه و بهتره افراد کمتر از ۵ درصد انرژی روزانه خود رو از شکر دریافت کنن.پیام فرح بخش متخصص تغذیه گفت: شکر محصولیه که انرژی فراوون داره و بدون کلیه مواد مغذی هستش شکر هیچ گونه ویتامین و املاحی نداره هر گرم شکر ۴ کالری انرژی به ما میده. انجمن غذای آمریکا ذکر می کنه که بهتره افراد کمتر از ۵ درصد انرژی روزانه خود رو از شکر دریافت کنن.

 

ایشون گفت: در آقایون بهتره کمتر از ۱۵۰ کالری در روز انرژی دریافت کنن و در خانوما کمتر از ۱۰۰ کالری در روز شکر دریافت شه. همونجوریکه گفته شد شکر بدون املاح و مواد معدنیه و حالت ذخیره ای در بدن پیدا می کنه و می تونه قندها به چربیا از نوع تری گلیسیرین تبدیل شده و ذخیره شن.

 

فرح بخش درادامه اضافه کرد: این ذخیره نشدن معمولا اولین نقطه ای که در بدن اتفاق میفته شکم و پهلوه. پس اگه ما کالری اضافه رو از شکر بگیریم نه فقط کمکی به ما نمی کنه بلکه باعث اضافه شدن وزنمون و باعث اضافه شدن اندازه دور کمر ما می شه.ایشون گفت: افراد تا جایی که بتونن از شکر کمتر استفاده کنن مثلا اگه بخوایم بگیم مواد غذایی چقدر شکر داره

 

می گیم یه قوطی نوشابه شامل هفت قاشق چایی خوری شکره یه دونات متوسط ۳.۵ قاشق، یه برش کیک میوه ای ۵ قاشق، یه برش کیک اسفنجی و هویجی ۳ قاشق چای خوری شکر داره.این متخصص تغذیه در آخر گفت: پس خیلی وقتا شکرهایی که دریافت می کنیم به اون توجه نمی کنیم و خیلی راحت کیک استفاده می کنیم فارغ از اینکه شامل شکر فراوانیه.

دکتر ایرج خسرونیا

بله، بدیش اینه مصرف قند و شکر در ایران بیشتر از بیشتر کشورهاست به همین دلیل چاقی، دیابت، فشارخون و بیماریای قلبی عروقی شایعه و حتی افراد جوون به این بیماریا دچار می شن. سرانه مصرف قند و شکر و شیرینی در ایران حتی از کشورای عربی بیشتره. شاید علتش این باشه که دولت قند و شکر رو جزو موادغذایی لازم می دونه

 

و واسه اون یارانه پرداخت می کنه. به خاطر همین خیلی راحت در دسترس هستن و مصرفشون بالاست و مشکلات مصرف زیادشون مشاهده می شه. در ایران از قند و شکر معمولا به عنوان شیرین کننده چای استفاده می شه. در بیشتر غذاهای ایرونی و شکلای جور واجور شیرینی هم از شکر استفاده می شه و بیشتر افراد چاق هستن یا اضافه وزن دارن. بدن با مصرف شیرینی و قند و شکر بدون دریافت موادمغذی،

 

فقط کالری دریافت می کنه که بدن ما روزانه به مقدار کمی قند نیاز داره اما می تونه اونو از راه مصرف گندم، نشاسته و سیب زمینی تامین کنه. به نظر من دولت باید به جای اینکه هوای قند و شکر رو داشته باشه، هوای لبنیات رو داشته باشه که بدیش اینه مصرفش روز به روز کمتر و مشکلات کمبودش مانند پوکی استخون بیشتر مشاهده می شه. در کل، واسه کم کردن آمار مبتلایان به چاقی، فشارخون و دیابت لازمه در مصرف قند احتیاط کنیم.

 

دکتر محمدرضا مهاجرتهرانی

فوق تخصص غدد و متابولیسم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

مریضی دیابت با افزایش اندازه دریافت کالری رابطه داره. موادغذایی می تونن منبع کربوهیدرات، چربی و پروتئین باشن. موادغذایی شامل قندهای ساده هم باعث افزایش سریع قندخون در بیماران دیابتی می شن. قند موجود در شکر سریع وارد جریان خون و در بیماران دیابتی باعث افزایش قندخون می شه،

 

پس این بیماران باید از کربوهیدرات و قندهای پیچیده مانند نشاسته استفاده کنن تا از افزایش سریع قندخونشان پیشگیری شه. جواب این سوال که مصرف قند و شکر می تونه باعث دچار شدن به دیابت شه، منفیه اما کالری که می تونه از راه قند، شکر و چربی دریافت شه، اضافه وزن بوجود میاره و اضافه وزن،

 

مقاومت به انسولین رو زیاد می کنه. افزایش مقاومت به انسولین هم باعث می شه کارکرد لوزالمعده دچار مشکل شده و کم کم قندخون بالا بره و دیابت ایجاد شه. پس بهتره بیماران دیابتی کمتر مواد شیرین و قندهای ساده مصرف کنن. البته بیماران دیابتی می تونن از میوه های شیرین به مقدار مشخص در میان وعده هاشون (صبح بعد از صبحونه، بعد از ظهر و آخر شب) استفاده کنن.

 

جمع آوری: مجله اینترنتی دلگرم

 

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *