از مضرات قند برای بدن بیشتر بدانید | بیماری

: از مضرات قند واسه بدن بیشتر بدونین

: از مضرات قند واسه بدن بیشتر بدونین

از مضرات قند چقدر میدونید؟ بذارین با یه مقایسه ساده شروع کنیم. دو نوع قند هست؛ ساده و مرکب. بدن آدم واسه تجزیه قند مرکب نیاز به زمان بیشتری داره اما این قند واسه بدن سالم تره. قند مرکب در کربوهیدراتای طبیعی مانند غلات کامل و میوه ها پیدا میشه. بر خلاف قند مرکب، قند ساده به سرعت به وسیله بدن تجزیه و باعث نوسان انرژی می شه. این نوع قند شامل شکلای جور واجور تصفیه شده و فرآوری شده موجود در ساکاروز  (Sucrose) است که به خیلی از شیرینیا و مواد قندی اضافه می شه. نباید از یاد ببرین که مصرف بیشتر از اندازه قند ساده مشکلات بسیاری واسه سلامت بوجود میاره.

سیستم ایمنی

زیاده روی در خوردن قند ساده روی سیستم ایمنی بدن شما تا ۵ ساعت بعد از خوردن اون تاثیر عکس و منفی میذاره. قند اضافی سیستم ایمنی بدن شما رو از کارکرد درست باز می داره و سلولای سفید رو در مقابله کردن با باکتریا ضعیف می سازه. اما برخلاف قند ساده، کربوهیدراتای پیچیده اینجور اثراتی ندارن. پزشکان عقیده دارن تنها ۸ قاشق چایخوری شکر، قدرت سیستم ایمنی شما رو واسه مقابله با میکروبا تا ۴۰٪ کم می کنه.

انرژی

تقریبا تموم افراد بعد از خوردن خوراکیایی با قند ساده افت و خیزهایی رو در سطح انرژی خود با تجزیه سریع قند در بدن خود تجربه می کنن. با این حالا که تموم افراد واکنشی برابر نسبت به قند ندارن، کسائی که به قند حساس ترن به شکل شدیدی با افزایش آدرنالین قندشون بالا میره و بعد از خوردن مواد شیرین، قند خون شون افت می کنه. این اثرات ممکنه مشکلاتی رو در کارکرد افراد بسازه، مانند سختی توجه و ضعف در یادگیری.

فشار خون

زیاده روی در مصرف قند هم مانند زیاده روی در مصرف نمک موجب بالا رفتن فشار خون در مردان می شه می شه. فراکتوز یه جور قنده که در ساکارز هست و به خیلی از اجناس خوراکی اضافه می شه. بین این نوع قند و نوع دیگه اون یعنی گلوکز ارتباطی موجود نیس. با این حال تحقیقات نشون داده که فشار خون در مردان بر اثر مصرف زیاد از حد فراکتوزه.

سلامت دندون

پر روشنه که قند تاثیر داغون کننده ای روی دندانا داره. وقتی قندی که می خورید با پلاک ترکیب می شه، اسیدی تولید می کنه که کم کم موجب پوسیدگی دندون ها می شه. پس بهتره تا جایی که می تونین غذاهایی با قند کم تر استفاده کنین، دندانا رو دوبار در روز مسواک زده و نخ دندون بکشین.

دیابت

بر خلاف باور عمومی، قند مستقیما موجب بروز مریضی دیابت نمی شه. با این حال، مصرف زیاد قند مثل بقیه عادتای غذایی بد مستقیما موجب دیابت می شه. غذاهایی که دارای کالری زیاد هستن بیشتر قند زیادی هم دارن که می تونه منتهی به بالا رفتن وزن شه. این زیاد شدن وزن هم می تونه احتمال دچار شدن به دیابت رو بیشتر کنه.

جلوگیری از مضرات قند با مصرف درست اون

قبل از خریدن اجناس غذایی برچسب تغذیه ای اونا رو بخونین تا دستتون بیاد معمولا مقدار قندی که مصرف می کنین چقدره. قند اضافی می تونه درست از همون جاهایی وارد بدن شما شه که انتظارش رو ندارین، مثل از راه سس کچاپ، درسینگ سالاد و نونا. خوندن اطلاعات تغذیه ای کمک می کنه مواد غذایی سالم تری انتخاب کنین و مصرف قند از حد سالم اون خارج نشه.

نوشابه های گازدار یکی از کالاهایی هستن که مصرف اونا باید تا جای ممکن محدود شه. درمورد شیرینیای دیگه مثل کیک، بیسکوئیت و بستنی هم همین قدر احتیاط کنین و خوردن اونا رو به یه یا دوبار در هفته محدود کنین و به این شکل از مضرات قند و عواقب مصرف بیشتر از اندازه اون جلوگیری کنین.

.

منبع : kalleh.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *